Rozvrhy sportů

Bouldering

Garant:

9 10 10 11 11 12 12 13 13 14 14 15 15 16 16 17 17 18
po
út
st
čt
so
ne

Anotace:

Bouldering je formou lezení bez zajištění do relativně bezpečných výšek (5 m). Bouldering jako lezecká disciplína vyniká dynamikou pohybu, pestrostí polohování částí těla a prací s vlastní hmotností a těžištěm. Začátečníci se seznámí se základní lezeckou technikou tak, aby byly schopni nacvičovat samostatně lehké bouldry, pohybovat se po lezecké stěně a využívat k tréninku síly další pomůcky v Bouldercentru jako je lano a kampus. Pokročilí lezci mají možnost zkoušet předem označené bouldry, trénovat lezeckou vytrvalost využitím celého prostoru stěny, tvořit nové bouldry a trénovat na výše zmíněném nářadí. 

Bouldering je základem celoroční přípravy pro všechny lezecké disciplíny, je také vhodný jako doplněk tréninku síly, ohebnosti a obratnosti pro jiné druhy sportů.

Osobním vybavením, které lezec potřebuje, jsou speciální boty "lezečky" (buď vlastní, nebo je v omezeném množství lze za poplatek jednorázově zapůjčit). Je dovoleno používat tejpovací pásky a je nutné magnézium pouze pevné nebo tekuté (gel, kuličky). Je vhodné nosit vlastní ručník podobně jako do posilovny.

Osnova:

Seznámení se s bezpečností a podepsání souhlasu s podmínkami výuky, seznámení se s náplní výuky a doprovodným programem, s podmínkami pro udělení zápočtu.
Základní druhy chytů a jejich úchopy: pozitivní, boční a spodní chyty, chyty na tření, stisk, boule, lišta, madlo, uzavřený a otevřený úchop atd. Stupy: kolmo ke stěně, stup na hraně, stup na tření, využití paty, špičky, kombinace stupů
Technika lezení: lezecký pohyb. Lezecký krok: fáze přípravy, hlavní fáze, fáze dokončení. Nácvik techniky: rovnováha, pravidlo tří pevných bodů, pravolevá rovnováha. Pozice těla: kozí noha, vysoký krok, nasednutí na patu, široké rozkročení, žabí postoj, „ No hand rest“, vytočení boků.
Práce s těžištěm, vyvažování těla, technika protitlaků, lezení po struktuře, výměna nohou, balancování na stupech, správný postoj těla, výpony na špičkách
Lezení v kolmém a převislém profilu, lezení v koutě, na hraně, v převisu, traverzy.
Trénink síly a vytrvalosti pro lezecký pohyb, změna tempa při lezení, lezení poslepu, vnímání postavení nohou a rukou, lezení ve dvojicích, možnosti odpočinku při lezení. Dynamické kroky.
Hry na lezecké stěně: hry na rozvoj lezeckých dovedností, trénink síly, vytrvalosti i rychlosti pro lezecký pohyb.
 

Cíl:

Kompenzace jednostranného sedavého zaměstnání, připravenost v síle, silové vytrvalosti a technice lezení.  Boulderingem se trénuje lezecká technika, síla, vytrvalost a duševní kontrola, které lze uplatnit při samotném lezení na lezecké stěně nebo v terénu.

Studenti mají možnost se realizovat ve vybraném sportu podle svých kondičních předpokladů. Začátečníci si osvojí základní lezeckou techniku. Na jejím základě budou schopni nacvičovat samostatně lehké bouldry, pohybovat se po lezecké stěně a využívat k tréninku síly další pomůcky v Bouldercentru jako jsou lano a kampus. Pokročilí lezci se naučí zvládat předem označené bouldry, trénovat lezeckou vytrvalost s využitím celého prostoru stěny, tvořit nové bouldry.

 

SPORTOVNÍ REPREZENTACE – zájemci o sportovní reprezentaci školy musí kontaktovat garanta sportu (chlibkova@cesa.vutbr.cz).

Nadstavbou výuky jsou hodiny pro rekreační a kondiční lezení označené jako VČA. V rámci těchto hodin jsou připraveny kurzy pro děti i pro dospělé: 

  • Sportovní pátky pro děti s boulderingem
  • Kurzy boulderingu pro dospělé 
  • Individuální lekce boulderingu - jednorázový kurz (je možné zajistit po individuální domluvě)
  • Boulderliga

 

TURNAJE A AKCE - Vánoční hry, Den sportu, aj. (vhodné pro náhradu zameškané výuky)

KURZY - nadstavbová aktivita ve spolupráci s VSK VUT Brno. Zájemci o kurzy v rámci VČA (sportovní pátky, kurzy pro dospělé, individuální lekce) a o Boulderligu kontaktujte, kozlova@cesa.vutbr.cz.

 

Pravidla bezpečného lezení

Organizační řád BC

Ceník BC

Provozní řád sportovišť VUT

 

Katalogové listy