Detail předmětu
Moderní trendy ve sportovních technologiích
CESA-SMTSAk. rok: 2020/2021
Studenti budou seznámeni s novými trendy v oblasti sportovních technologií. Přednášky budou zaměřeny na systémy využívající virtuální realitu, moderní trenažery, monitorovací on-line systémy a systémy využívající biofeedback.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
3
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Student bude schopen pochopit komplexní systémy využívající nové technologie na základě znalostí fyzikálních principů stávajících systémů. Bude schopen popsat funkci systému, metody zpracování dat a využitelnost pro daný obor. Bude umět využít znalosti z předchozích studovaných předmětů (např. Biosenzory a měření fyzikálních veličin, Bezdrátové technologie a SMART systémy, Umělá inteligence ve sportu).
Získané znalosti budou ověřeny seminární prací.
Získané znalosti budou ověřeny seminární prací.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
přednáška, seminář.
Způsob a kritéria hodnocení
Test, min. 65 %.
Osnovy výuky
Studenti budou seznámeni s novými trendy v oblasti sportovních technologií. Přednášky budou zaměřeny na systémy využívající virtuální realitu, moderní trenažery, monitorovací on-line systémy a systémy využívající biofeedback.
1. Přehled monitorovacích technologií
2. Virtuální realita (VR). Základní principy
3. Využití VR ve sportu: obecný přehled
4. VR v tréninku: trénování správného pohybu a techniky. Požadavky na parametry systémů VR
5. Počítačové vidění (PV). Základní principy.
6. Využití VR, PV a umělé inteligence (UI) pro kolektivní trénink: monitorování pohybu hráčů, analýza týmové taktiky, analýza výkonu a sledování různých fyziologických parametrů jednotlivých hráčů
7. Využití VR, PV a UI při online sledování kolektivních her
8. Inteligentní trenažéry. Základní principy a požadavky
9. Využití VR a UI v rehabilitaci. Principy a požadavky
1. Přehled monitorovacích technologií
2. Virtuální realita (VR). Základní principy
3. Využití VR ve sportu: obecný přehled
4. VR v tréninku: trénování správného pohybu a techniky. Požadavky na parametry systémů VR
5. Počítačové vidění (PV). Základní principy.
6. Využití VR, PV a umělé inteligence (UI) pro kolektivní trénink: monitorování pohybu hráčů, analýza týmové taktiky, analýza výkonu a sledování různých fyziologických parametrů jednotlivých hráčů
7. Využití VR, PV a UI při online sledování kolektivních her
8. Inteligentní trenažéry. Základní principy a požadavky
9. Využití VR a UI v rehabilitaci. Principy a požadavky
Učební cíle
Cílem předmětu je seznámit studenty s moderními technologiemi, které se využívají v oblasti sportu a sportovní medicíny. Důraz je kladen na systémy založené na využití virtuální reality, počítačového vidění a umělé inteligence.
Základní literatura
Časopisecké publikace IEEE (Robotics, Neureongineering, Biomedical Engineering, Sports equipment) (EN)
SPORT ENGINEERING, journal, (EN)
SPORT ENGINEERING, journal, (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program BPC-STC bakalářský, 3. ročník, letní semestr, povinný