Michaela Křížová a její létání
mistrovství světa žen v bezmotorovém létání
„Jmenuji se Michaela Křížová je mi 22 let a plachtění se věnuji od 14. Od 16 mám pilotní licenci a od 18 se účastním závodů v tomto nádherném sportu. Letos v lednu jsem se dozvěděla, že jsem byla nominovaná Aeroklubem České republiky na mistrovství světa žen v bezmotorovém létání za předchozí výsledky na soutěžích. Pro mě se jednalo o již druhou účast na mezinárodních závodech po mistrovství Evropy juniorů v roce 2021 v litevském Pociunai, kde jsem se umístila na 14. místě. Mistrovství světa žen konalo na španělském letišti poblíž městečka Garray a Soria. Závod probíhal od 2. do 14. července. Létala jsem spolu s dalšími 2 českými pilotkami v klubové třídě a stabilními výsledky v průběhu soutěže se mi povedlo vybojovat celkově 2.místo. Tyto závody byly velmi úspěšné pro český tým, který získal celkem 3 zlaté a 1 stříbrnou medaili. Třídu standart a 18metrů vyhrály české pilotky a ve srovnání národů byla Česká republika taktéž první.“ říká studentka FSI Michaela Křížová.
Něco o Michaelině sportu:
Bezmotorové létání neboli plachtění nabízí možnosti krásných pohledů z výšky díky síle přírody. Hlavním principem plachtění je využívání stoupavých proudů vzduchu, které vznikají v důsledku nerovnoměrného ohřívání zemského povrchu a také kvůli terénním nerovnostem a větru. Kroužením v místech stoupavých proudů získává kluzák výšku, kterou pak využije na přelet k dalšímu stoupavému proudu a tím se posouvá po celé trati. Délka trati se odvíjí podle počasí, ale může se na závodech pohybovat v rozmezí 100-600 km. Závody v bezmotorovém létání trvají většinou okolo 14 dnů. Běžný letový den vypadá následovně. Nejprve se musí kluzák složit, zajistit funkčnost řízení a odvést na start. Poté pobíhá brífink s počasím, zadáním tratí pro daný den a s definováním omezení v rámci vzdušného prostoru na trati. Následuje schůzka s týmem na dohodnutí taktiky pro let. Až pořadatel uzná za vhodné probíhají starty pomocí aerovleků, kdy se vytáhnou všechny kluzáky do vzduchu pomocí motorových letadel. Samotný soutěžní let trvá několik hodin a snahou je co nejefektivněji využít nejlepší stoupání dne a tím dosáhnout nejvyšší průměrné rychlosti na trati. Vyhodnocení pak probíhá ze souboru záznamového zařízení pomocí bodovacího systém podle průměrné rychlosti a v některých kategoriích se rychlost přepočítává i podle výkonosti kluzáku. Pokud se úspěšně povede ulétnout trať s návratem na letiště, tak se letadlo umyje a poklidí. Ne vždy se musí zadařit vrátit se na letiště a pilot je někdy donucen přistát do terénu na vhodné pole nebo louku. V takovém případě vyrazí pomocník s transportním vozem pro letadlo, které na poli rozloží a doveze zpět na letiště po silnici. Toto se opakuje každý den, kdy počasí umožní letět. Celkové pořadí v soutěži je pak dáno součtem bodů za všechny platné letové dny.
Autorka článku: Bc. Michaela Křížová
Publikováno | |
---|---|
Odkaz | https://www.cesa.vut.cz/cesa/galerie/f112990/d244333 |
Odpovědnost: Mgr. Monika Winklerová